Werkbezoeken

aan onze partners en projecten

Werkbezoek Shanti Tuinstra 2022/2023

Van 18 december tot en met 3 januari is Shanti namens de stichting naar Nepal geweest. Voor Sarangi heeft zij daar alle bomen bezocht die de afgelopen 2 jaar geplant zijn van het geld uit de verkoop van tasjes en uit de donaties voor een hele boom. Samen met haar man Jeffrey en dochter Nalani van 9 jaar bracht zij 2,5 week door in Nepal om daar Charlie, Kedar en Manoj te ontmoeten en hun werkzaamheden van de afgelopen jaren te bewonderen.

Alle bomen waren afkomstig van Chalie’s kwekerij in Panauti. De 300 bomen zijn verspreid over 3 dorpen in Nepal. Kedar Gandhari heeft op het land van zijn ouders en familie 100 bomen verzorgd. Ze geven al wel bloesem en hopelijk dit jaar ook voor het eerst vruchten. Kedar’s familie woont in Liglig Kot. Lig Lig Kot ligt op 1500 meter hoogte in de provincie Gorkha. Vanuit Gorkha is ooit de beroemde generaal Prithvi Narayan Shah begonnen met de unificatie van Nepal. Naar de stad Gorkha zijn ook de wereldberoemde Gurkha soldiers vernoemd. Gurkha soldaten vechten nog steeds in het Britste leger.

Manoj Gandharba heeft ook veel bomen in zijn dorp verzorgd. HIj woont met zijn vader van 100 jaar en zijn moeder van 95 jaar in Madi. Madi ligt in het zuiden van Nepal, dit is een tropisch klimaat. Samen met een aantal andere families in het dorp zorgen zij voor mango’s, dragon fruit, sinaasappel en papayabomen. In Madi hebben we een basisschool bezocht, waar ook de kinderen van Manoj op school hebben gezeten. De school heeft een mooie ruimte om de school heen en we hebben afgesproken dat de volgende gedoneerde bomen geplant zullen worden bij de school.

Ook hebben we Charlie bezocht op zijn kwekerij in Panauti. De kwekerij ligt op een heuvel boven in het dorp met een prachtig uitzicht. In Panauti groeit men ook mosterdzaad, hiervan wordt olie gemaakt. Nepalezen koken traditioneel met mosterdolie.

Een paar minuten lopen van de kwekerij heeft Charlie zijn eigen cottage gebouwd. In het lage deel van het dorp wordt een stuk land gekocht waarop het lesgebouw gebouwd zal worden en waar ook de trainingen zullen gaan plaatsvinden.

Met het geld van de inzameling dit jaar voor het fruitbomen voor Nepal project zal Charlie 3 maanden lang mensen uit verschillende dorpen in Nepal opleiden om zelf bomen te leren kweken en enten. Ook leren de cursisten hoe zij ziektes herkennen en bestrijden, biologische mest maken en hoe ze een kleine business kunnen draaien met de opbrengst van fruit en hout dat de bomen gaan leveren. Een ander belangrijk onderdeel van de training zal gaan over intercropping, ook wel combinatieteelt genoemd. Om de grond gezond te houden is het belangrijk dat er biodiversiteit in de grond aanwezig is. Daarom wordt ook nu al in Madi en Liglig Kot hiermee gewerkt. Tussen de fruitbomen worden ook groenten en kruiden gekweekt, die zorgen ervoor dat de bodem niet uitgeput raakt door mono-cultuur.

We hopen in mei 2023 de aankoop van de grond te kunnen doen en dan kan ook het lesgebouw, met een kleine bieb gebouwd worden. Half december begint dan het entseizoen en deze duurt 3 maanden. Trainees logeren dan 1 maand lang in Panauti en lopen dan een hele maand mee met Charlie en zijn team. Na die maand krijgt iedere deelnemer 500 rootstocks en 10 moederbomen mee naar huis. Daarmee kunnen zij in hun eigen dorp heel veel bomen planten en blijven kweken. Zo verspreiden we bomen over het land, maar ook kennis naar de verschillende provincies van Nepal. Per maand zullen er 2-3 trainees meedoen.

Nog een leuk nieuwtje om  te melden: In april/mei 2023 zal Charlie voor 2 weken naar Nederland komen voor een werkbezoek. HIj combineert zijn trip met een bezoek aan zijn moeder in Ierland. Namens de stichting zullen we proberen alles wat er in Nederland te leren is eruit te halen. Zo willen we naar een aantal interessante kwekerij in Elburg, waar verschillende appelrassen worden gekweekt die slechts 1,5 meter hoog worden. Ook is Charlie geïnteresseerd in dakterrassen omdat dat in Nepal veel te vinden is. Ook is Nederland beroemd vanwege haar grote produktiviteit.

HIj zal op 6 mei aanwezig zijn bij de overhandiging van de cheque.