Beleidsplan & Jaarverslagen

Beleidsplan Stichting Sarangi Nederland 2020-2023

Onze passie gaat uit naar het versterken en verduurzamen van Nepalese gemeenschappen. Dit doen we door het verkopen van milieuvriendelijke, fairtrade producten en het opzetten van duurzame projecten in  Nepal.

We richten ons met name op 2 kansarme groepen in Nepal. Enerzijds vrouwen, vaak alleenstaande moeders of vrouwen die slachtoffer zijn geweest van mensenhandel. Anderzijds richten we ons op dorpen waar de mensen uit de muziekkaste leven. Muzikanten in Nepal behoren tot de laagste kaste, ook wel onaanraakbaren genoemd.

Onze ambities de komende 3 jaar

Door de verkoop van shoppingbags gemaakt in Nepal door kansarme vrouwen en vluchtelingen, zorgen we voor werkgelegenheid in Nepal. Door te investeren in deze groep vrouwen dragen we bij aan hun weg naar financiële onafhankelijkheid. Investeren in een vrouw is investeren in haar omgeving. Door een eigen inkomen op te bouwen en nieuwe vaardigheden te leren voor de toekomst worden zij in staat gesteld om hun kinderen naar school te sturen om zo te investeren in de toekomstige generatie.

Voor iedere tien shoppingbags die we verkopen planten we 1 boom in Nepal. Dit is belangrijk om landverschuivingen door ontbossing tegen te gaan. Ieder jaar vallen daardoor doden, gewonden en raken mensen hun huis kwijt. Het planten van deze bomen gebeurt door mensen uit de muziekkaste. Door de huidige coronacrisis is het toerisme in Nepal volkomen tot stilstand gekomen. Dat betekent voor de muzikanten het opdrogen van hun inkomsten. Velen zijn teruggekeerd naar hun families op het platteland. Door ons bomenproject kunnen we ook hen nieuwe, broodnodige toekomstperspectieven bieden. Binnen deze gemeenschappen ontstaat een opening om over nieuwe vormen van inkomsten na te denken. Bomen en planten dragen bij aan voedselvoorziening, maar ook aan verkoop van producten op langere termijn. Hiervoor is ook samenwerking binnen de dorpen en de gemeenschap vereist.

Sterkte/zwakte analyse

We zijn een beginnende stichting die vanuit enthousiasme en gedrevenheid om iets goeds te doen voor Nepal van hobby tot stichting zijn geworden. Dit betekent dat we vooral lerend zijn en al doende leren ondernemen en opbouwen in Nepal.

Op dit moment hebben we 4 bestuursleden. We zijn nog op zoek naar 5e, met vooral kennis van financiële zaken.

Vanwege de wereldwijde corona pandemie kan geen van de bestuursleden dit jaar naar Nepal. Zaken doen in landen als Nepal vereist dat er regelmatig contact is in het land zelf. Ook om een betrouwbare fairtrade business te blijven is het noodzakelijk om regelmatig zelf af te reizen en alle mensen en partners in het land te zien en te spreken.

Ook is het vanwege corona lastig om charity events te organiseren in Nederland op dit moment. Naast de verkoop van tasjes is de stichting afhankelijk van inkomsten uit donaties en giften en de opbrengst van charity events zoals diners en bijeenkomsten voor bedrijven.

Strategische doelstellingen de komende jaren

Allereerst gaan we op zoek in Nederland naar een 5e bestuurslid, met financiële expertise om ons bestuur aan te vullen. Ook zullen we een kring van adviseurs om ons heen verzamelen met wie we regelmatig kunnen sparren over wat Nepal nodig heeft en hoe we dat voor elkaar kunnen krijgen.

Het verkopen van shoppingbags levert niet een hele grote winstmarge op. Daarom zijn we als stichting aangewezen op sponsors en partnerships. De shoppingbags zijn van goede kwaliteit en milieuvriendelijk geproduceerd en verschaffen ons een visitekaartje naar organisaties en donateurs die ook mee willen bouwen aan het versterken van gemeenschappen in Nepal.  Het design op de shoppingbags is gemaakt door vrouwen uit Janakpur die de eeuwenoude Mithila art mogen maken. Deze kunstvorm wordt al sinds de 7e eeuw alleen beoefend door vrouwen.

Om donateurs en partners aan ons te binden willen we 2 keer per jaar een charity event organiseren in de vorm van diners met Nepalese muziek en dans.  Via deze events kunnen we ook ieder jaar de voortgang van onze doelstellingen in Nepal delen en de laatste stand van zaken toelichten.

We hebben een Facebook pagina waarop we elke week iets posten. Een website en flyer zijn in de maak. De verkoop gaat nu nog vooral via persoonlijke netwerken van de bestuurders. Maar later zal de verkoop van de shoppingbags ook via andere kanalen gaan lopen. Wij gaan ervan uit dat de verkoop later ook via de website en sociale media zal gaan.

Er wordt inmiddels nagedacht over andere producten die door de vrouwen in Nepal gemaakt kunnen worden. Zoals het maken van niet-medische mondkapjes voor de Nederlandse markt en ook het maken van sieraden en kaarsenhouders van kokosresten.

Het is al gezegd, per verkocht tasje sparen we 1 euro voor het planten van bomen in Nepal. Gemiddelde kosten voor het planten van een boom zijn 10 euro.

Na de verkoop van de eerste 1000 tasjes gaan we bepalen waar de eerste 100 bomen geplant gaan worden. Dit gaat in overleg met de muzikanten in Nepal, waar we regelmatig contact mee onderhouden via beeldbellen. We streven ernaar dat het planten van bomen voor de hele gemeenschap een meerwaarde heeft en dat het op de lange termijn inkomsten en zekerheid biedt.

Op de nog langere termijn, als reizen van en naar Nepal weer veilig is, willen we graag nadenken over groepsreizen naar Nepal. We dromen van “Sarangi reizen” naar Nepal waarin we zowel de vrouwelijke kunstenaars in Janakpur gaan bezoeken, alsook de vrouwen die in Kathmandu de tasjes naaien. Daarnaast kunnen mensen mee helpen bij het planten van bomen in de diverse dorpen waar muzikanten van de Gandharba clan leven.

Vrijwilligersvergoeding voor bestuurders

De bestuurders van Stichting Sarangi doen dit vanuit liefde voor Nepal en de Nepalese gemeenschap. Wij vinden het belangrijk dat wij zelf een vinger aan de pols kunnen houden wat betreft de ontwikkelingen in Nepal. Daarom willen we ieder bestuurslid in staat stellen om eens per 2 jaar voor de stichting naar Nepal te reizen. Daarom krijgt ieder bestuurslid een vrijwilligersvergoeding van 50 euro per maand, 10 maanden per jaar. Zo kunnen zij zelf sparen voor hun reis en verblijf in Nepal. Om kwaliteit en continuïteit te waarborgen sturen we per jaar minimaal 2 bestuursleden naar Nepal. Bestuursleden die vaker naar Nepal gaan doen dat op eigen kosten. Deze regeling gaat in vanaf 1 januari 2021.

Om deze kosten binnen de perken te houden zal het bestuur uit maximaal 5 leden bestaan.